Sunday, February 19, 2012

Surat Untuk My Dear Future Husband


Well here  comes the post. DON’T JUDGE.
Its just a form of teguran untuk Kaum Adam di luar sana (that includes you cik Fahmi sayaang).

Not interested? other posts;
Judging A Book By Its Cover
Tips Pupuk Sifat Sabar
How I Decided To Change
Pergaulan (part one)
Pergaulan (part two)
Berani Kerana Benar

Nak panggil apa ni?

Kakanda? BHAHAHA ne-uh, NOT GONNA HAPPEN.
Lets keep it real, Abang. Okay? (well im gonna write anyway).

Kehadapan Abang yang tersayang BHAHAHAHA sorry can’t help myself XDD okay2, lets get serious (By the way, its plain italic because it seemed more appropriate ^_^).



Assalamualaikum abang,
Abang apa khabar hari ini? Dah solat belum? Hari ni dah baca Al-Quran belum? Jangan lupa tau. Kalau bukan abang, siapa lagi yang nak bimbing saya nanti? Takpe2, abang jangan risau. Saya sekarang ni sedang berusaha menjaga diri saya sebaik mungkin. We don’t want you complaining pulak getting a wife like me, ken?

Abang,
First of all, saya nak minta satu bende boleh? Abang, jangan merokok tau. Jagalah kesihatan tu. I don’t want to kill the environment using air refreshners (oh well environment, DIE! DIE!). Abang rasa hebat kot merokok tu, tapi saya rasa mesti saya menangis kat dalam kalaulah abang merokok. Kalau abang meninggal muda-muda, siapa nak teman saya kat rumah? Saya tak nak tengok abang bunuh diri slow-slow. So, jangan eh. Pleasseee. Kalau abang ada masalah, tak payah merokok. Meh kita pergi dapur, saya masakkan untuk abang sedap2. Abang nak makan apa? Nanti saya belajar macam mana nak masak makanan favourite abang tu, ye.

Heee,
Abang, abang jagalah diri elok-elok. Mencarut tu, kurangkanlah. Saya tau, susah tapi takpe, trying is better than nothing kan? Serious bang, tak cool pon. Kalau abang ajak saya solat berjemaah, SERIOUS SUPER DUPER COOL. Sejuuuk hati saya. Tidak ke awesome macam tu. Mecarut tak dapat apa2. Ajak solat berjemaah, pahala bertambah, sayang saya kat abang pun bertambah. Tak mahu ke? Tapi takpe, jangan risau, saya tak pressure abang pun. =)

Abang, jangan risau pasal nak belajar buat ayat jiwang2 tuh semua, saya tak kisah pun, SERIOUS. Nak bukak pintu untuk saya pun tak perlu. Thanks, but I am quite capable of opening my own doors =). If you insist, I insist too (Kalau saya nak bukak pintu sendiri, bagilah eh,  saya memang macam tu). But what would make me happy (like sky-high level), is kalau abang bagi saya tazkirah lepas solat jemaah. Tak pun, kita baca surat cinta dari Allah sama2. Sikit pun cukup. Ilmu bertambah, bolehlah kita masuk syurga sama2 ye.

Abang,
Kalau saya buat salah apa2, abang tegurlah ye. Saya nih, almaklumlah, cuai dan pelupa. Maybe saya merajuk tapi jangan panic, saya merajuk tak lama pun. Merajuk lama2 ni tak seronok, baik saya blackmail abang belanja saya makan Domino’s, lagi untung. Hee =) haa, kalau saya tegur abang pun, janganlah merajuk (sebab saya tak reti nak pujuk. Abang nak Domino’s?). Tapi jangan risau, saya tak suka marah2. Saya suka tulis surat. I am aware how childish that is, but then you have no choice but to put up with me la kan? After all, I am your ‘beloved’ wife. ^_^

Abang,
Now that we still haven’t found each other, abang rajin2lah cari ilmu. Janganlah banyak sangat pergi karaoke dan tengok wayang. Hidup ni pendek je bang. You surely don’t want to teach our children ‘How awesome Angelina Jolie was in her latest movie’ right? Tapi kalau nak ajar juga, takpe lah. Sekurang-kurangnya, biarlah sama banyak dengan ilmu agama. =)

Last but not least,
Abang,
Saya cuma nak cakap, abang janganlah sedih takut-takut saya pernah or masih suka mana-mana lelaki selain abang. Serious, sampai hari ini that seat is still reserved for you. Jangan kata lelaki lain nak duduk situ, nak pegang kerusi tu pun, saya tak bagi. So, don’t worry. 

Abang, nanti abang jumpa saya, tak usahlah push untuk berjumpa dan keluar berdua. Saya takut kurang selesa dan saya tak nak buat abang rasa malu sebab tolak pelawaan abang. Takpe, tak perlu ambil hati saya, saya okay je, cukup abang ambil hati mak dengan abah saya. Biarlah semua yang jadi tu halal ye bang. Restu Allah tu penting. =)

 Surat ni pendek je (i think). kalau tulis semua, nanti dah kahwin nanti, saya nak cakap apa? so pendek pun jadilah ye.

PS: Abang, saya memang suka menyanyi semasa memasak. Kalau abang tak tahan, abang pergi tengok tv sebab saya memang macam ni. Jangan marah ye. ^_^
Assalamualaikum.

Hooray, that’s that.
ITS DONE WITH. haha
Kalau ada comment, haa, cakaplah.

oh by the way, Fahmi is my brother so jangan misinterpret okay. ^_^

Read More

Monday, February 13, 2012

Being Healthy Is A Way Of Islam

Assalamualaikum.

Lately I've been a yogurt freak.
I eat half a tube of yogurt everyday.
So i googled it (i google EVERYTHING) and turns out, its pretty healthy for you.
Which is always a plus (its so yummy) because i'm not one of those who go on diets. if i dont eat, it just means i'm too lazy to fix something up in the kitchen.
healthy and yummy is good.
I've never been a winner when it comes to being healthy. im more of the neutral kind.
You see, i may eat like a tasmanian devil but i exercise like one too (i find it extremely fun and i mean it). and that balances it (atleast i hope it does haha).

However, sunnah nabi pun ada health tips. AWESOME kan?

Don't worry this won't happen.
1. bangun sebelum subuh.
This keeps your mind alert and seronok sebab bangun dalam keadaan sejuk, senyap.
Many (especially teenagers) have a problem with this, the key is, sleeping early, ambil wuduk and baca tiga Qul sebelum tidur.

2.menahan marah dan bersabar
yang ni, saya dah terangkan dalam ni -----> tips sabar

3. berhenti makan sebelum kenyang.

It really is healthy to do so. studies have shown that eating 6 small meals a day is better than 3 large ones.
Our mind doesn't really receive the message that we are full untill 20 minutes have passed.

chinese bowl. ^_^
experiment: just try it. 
try eating a little (dont be sarcastic by eating one mouthful only, yaa =.=), about one small chinese bowl is enough (atleast for me THAT's a little). 

You may feel like you still are hungry, but just wait for half an hour.
Do something else while waiting.
After the waiting period is over, drink a glass of water (non-carbonated please).
Seriously, i didn't feel like eating after that.(and it has nothing to do with the fact that i am a girl because i hold the family record of eating nine platefuls of rice during dinner. and i aint kidding).

4.Walk a lot.

What i suggest is just leisure-walking around, listening to your MP.
Kalau mahu pahala lebih, dengarlah zikir, ayat al-quran.
Kalau mahu tambah ilmu, dengar ceramah (recommended-ustaz azhar).
i can listen to ustaz azhar for hours and learn a lot plus not feel bored AT ALL.

PS: use the stairs (i avoid them because i'm kind of scared of them and 'healthiness' is the perfect excuse to use the stairs).

5. Mementingkan kebersihan.

-bilik yang bersepah tu, kemas la. ^_^
-kuku jangan biarkan panjang (kalau silap tak sah air wuduk kan naye).
-kerap bersugi (gosok gigi)
-misai (for those who have them) tu, trim sampai kemas.

wah: macam ni baru boleh buat nabi bangga. =D

6.Memaafkan orang lain

there's no use hanging on to things that have already happened so, just let it go.


So there you go, selamat beramal.

Oh, wait.
Hehe, this is my favourite drink at the moment.

mine is thicker. yipee
Orange yogurt drink

*makes about 400ml plus depending on how much water you put in (i dont)

ingredients
-1 peeled orange per person
-4 tablespoons of plain yogurt per person
-1 tablespoons of sugar per person
-water-if preferred

steps ( this will be so short);
1. put everything in a blender (except water) and whizz away. serve in a glass and tadaaa!!

(if you use a hand-held blender you can just blend in the cup, like i do. ^_^)

*you can add water if you want it to be thinner but since i take it as breakfast, i prefer it thick and goopy.
super super sedap, serious. ehem2, alhamdulillah.

ok, bye.

Read More
Amisamsuri. Powered by Blogger.

Followers

© Just Ami, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena