Sunday, February 19, 2012

Surat Untuk My Dear Future Husband


Well here  comes the post. DON’T JUDGE.
Its just a form of teguran untuk Kaum Adam di luar sana (that includes you cik Fahmi sayaang).

Not interested? other posts;
Judging A Book By Its Cover
Tips Pupuk Sifat Sabar
How I Decided To Change
Pergaulan (part one)
Pergaulan (part two)
Berani Kerana Benar

Nak panggil apa ni?

Kakanda? BHAHAHA ne-uh, NOT GONNA HAPPEN.
Lets keep it real, Abang. Okay? (well im gonna write anyway).

Kehadapan Abang yang tersayang BHAHAHAHA sorry can’t help myself XDD okay2, lets get serious (By the way, its plain italic because it seemed more appropriate ^_^).



Assalamualaikum abang,
Abang apa khabar hari ini? Dah solat belum? Hari ni dah baca Al-Quran belum? Jangan lupa tau. Kalau bukan abang, siapa lagi yang nak bimbing saya nanti? Takpe2, abang jangan risau. Saya sekarang ni sedang berusaha menjaga diri saya sebaik mungkin. We don’t want you complaining pulak getting a wife like me, ken?

Abang,
First of all, saya nak minta satu bende boleh? Abang, jangan merokok tau. Jagalah kesihatan tu. I don’t want to kill the environment using air refreshners (oh well environment, DIE! DIE!). Abang rasa hebat kot merokok tu, tapi saya rasa mesti saya menangis kat dalam kalaulah abang merokok. Kalau abang meninggal muda-muda, siapa nak teman saya kat rumah? Saya tak nak tengok abang bunuh diri slow-slow. So, jangan eh. Pleasseee. Kalau abang ada masalah, tak payah merokok. Meh kita pergi dapur, saya masakkan untuk abang sedap2. Abang nak makan apa? Nanti saya belajar macam mana nak masak makanan favourite abang tu, ye.

Heee,
Abang, abang jagalah diri elok-elok. Mencarut tu, kurangkanlah. Saya tau, susah tapi takpe, trying is better than nothing kan? Serious bang, tak cool pon. Kalau abang ajak saya solat berjemaah, SERIOUS SUPER DUPER COOL. Sejuuuk hati saya. Tidak ke awesome macam tu. Mecarut tak dapat apa2. Ajak solat berjemaah, pahala bertambah, sayang saya kat abang pun bertambah. Tak mahu ke? Tapi takpe, jangan risau, saya tak pressure abang pun. =)

Abang, jangan risau pasal nak belajar buat ayat jiwang2 tuh semua, saya tak kisah pun, SERIOUS. Nak bukak pintu untuk saya pun tak perlu. Thanks, but I am quite capable of opening my own doors =). If you insist, I insist too (Kalau saya nak bukak pintu sendiri, bagilah eh,  saya memang macam tu). But what would make me happy (like sky-high level), is kalau abang bagi saya tazkirah lepas solat jemaah. Tak pun, kita baca surat cinta dari Allah sama2. Sikit pun cukup. Ilmu bertambah, bolehlah kita masuk syurga sama2 ye.

Abang,
Kalau saya buat salah apa2, abang tegurlah ye. Saya nih, almaklumlah, cuai dan pelupa. Maybe saya merajuk tapi jangan panic, saya merajuk tak lama pun. Merajuk lama2 ni tak seronok, baik saya blackmail abang belanja saya makan Domino’s, lagi untung. Hee =) haa, kalau saya tegur abang pun, janganlah merajuk (sebab saya tak reti nak pujuk. Abang nak Domino’s?). Tapi jangan risau, saya tak suka marah2. Saya suka tulis surat. I am aware how childish that is, but then you have no choice but to put up with me la kan? After all, I am your ‘beloved’ wife. ^_^

Abang,
Now that we still haven’t found each other, abang rajin2lah cari ilmu. Janganlah banyak sangat pergi karaoke dan tengok wayang. Hidup ni pendek je bang. You surely don’t want to teach our children ‘How awesome Angelina Jolie was in her latest movie’ right? Tapi kalau nak ajar juga, takpe lah. Sekurang-kurangnya, biarlah sama banyak dengan ilmu agama. =)

Last but not least,
Abang,
Saya cuma nak cakap, abang janganlah sedih takut-takut saya pernah or masih suka mana-mana lelaki selain abang. Serious, sampai hari ini that seat is still reserved for you. Jangan kata lelaki lain nak duduk situ, nak pegang kerusi tu pun, saya tak bagi. So, don’t worry. 

Abang, nanti abang jumpa saya, tak usahlah push untuk berjumpa dan keluar berdua. Saya takut kurang selesa dan saya tak nak buat abang rasa malu sebab tolak pelawaan abang. Takpe, tak perlu ambil hati saya, saya okay je, cukup abang ambil hati mak dengan abah saya. Biarlah semua yang jadi tu halal ye bang. Restu Allah tu penting. =)

 Surat ni pendek je (i think). kalau tulis semua, nanti dah kahwin nanti, saya nak cakap apa? so pendek pun jadilah ye.

PS: Abang, saya memang suka menyanyi semasa memasak. Kalau abang tak tahan, abang pergi tengok tv sebab saya memang macam ni. Jangan marah ye. ^_^
Assalamualaikum.

Hooray, that’s that.
ITS DONE WITH. haha
Kalau ada comment, haa, cakaplah.

oh by the way, Fahmi is my brother so jangan misinterpret okay. ^_^

19 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. bg pihak abang:abang nak pegi solat kat mesjid lahh...u solat lahh sorng2 kt rumah....nak join skali pun buleh.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mula2 geli...dah lama2 best laa pulakk...heee

      Delete
    2. haha, shabby yg baca geli, imagine me struggling to write this bhaha. mmg berjam2 xtau nk tulis ape. haha

      Delete
  3. ive never seen this side of ami. i admit, i like it. if i were to be the husband-to-be, i'm totally 'cair. suka sangat :D

    ReplyDelete
  4. Setuju dengan Afiq Nasir...aik macam komen dalam Facebook pulak. By the way, nice post Ami...it's an excellent general guideline to become the better husband and Muslim.

    Last but not least...I pray that you'll have the husband of your dreams, you deserve it lest you pray for it (I'm pretty sure you do).

    ReplyDelete
  5. good job ami alhamdulillah :)
    inshaAllah please pray for me too !

    ReplyDelete
  6. ami, i love your letter! nanti bila tiba masa i bertemu jodoh i print out k. nak bg kat my future husband. haha *sendiri segan nak tulis* :)

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Kak Long sayang,
    Abah doakan agar Kak Long akan bertemu dengan pasangan yang berpegang teguh dengan panduan Al Quran dan Sunnah, takutkan Allah, rajin amal ibadatnya, mampu membimbing ke jalan Allah, menjadikan hidup ini sebagai medan menuju akhirat, berjihad di jalan Nya sebagaimana yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat, hinggalah ke penghabisan kehidupan masing-masing. InsyAllah. - dari Abah

    ReplyDelete
  9. it put me almost to tears :')

    ReplyDelete
  10. eventhough i dont know you at all. ur cool :)

    ReplyDelete

Amisamsuri. Powered by Blogger.

Followers

© Just Ami, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena